بسم ا... النور

اعتکاف

در این روز ها شاهد آن بودم که دوستانمان گفتند از اعتکاف دانشجویی و از افرادی که مانع تراشی کردند برای برگزاری این اعتکاف در مصلی بزرگ شهرستان رشت.
بنده نیز برآن شدم تا قدری بگویم، از برنامه ریزی های صورت گرفته برای برگزاری اعتکاف دانشجویی سال 1391 که غیر دانشجویی برگزار شد!

امسال ما در مواجهه با مسئولین امر در شهرستان رشت و سازمان بسیج دانشجویی استان گیلان ناباورانه شاهد این بودیم که از منظرشان چنین برنامه ای از اهمیت خاصی برخوردار نیست و می شود گفت; صرفا برای رفع مسئولیت و حفظ ظاهر و شاید حفظ سمت، همکاری هایی را با کسانی که خالصانه دغدغه و هدف دارند انجام می دهند که بعد نگویند، تنهای تنها گذاشتنمان!

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

باید به این نکته اشاره کنم که اعتکاف یک فرصت عبادی برای همه ی ما است، تا در این چند روز به خدای خود نزدیک تر شویم و در مسیر عبودیت قرار بگیریم، فرصتی که شاید در طول سال تنها در این سه روز برای خیلی از ماها پیش بیاید، که با اراده ی خود در اعمال عبادی که مختص به مقربان درگاه خداوند است شرکت نماییم، چرا که در ماه مبارک رمضان ما بسته به بلوغ و تکلیف خود 30 روز را روزه می گیریم، اما در این سه روز ما بدون هیچ تکلیفی دست به عشق بازی با خداوند می زنیم، سه روزی که به عبودیت می گذرد و می تواند زندگی عبادی ما را در طول سال مورد تأثیر شگرف خود قرار دهد.
به عقیده شما، از چنین برنامه ی عبادیی که می تواند اثر شایانی در عبودیت و زندگی عبادی ما در طول عمر بگذارد، می شود رفع مسئولیتی گذشت؟ آیا نباید پشت آن تدابیر تببین شود؟ آیا نباید برای آن هدفگذاری شود؟

به عقیده بنده، ما باید در اعتکاف به بهترین نحو، فرصت را فراهم نماییم برای عموم مردم، علی الخصوص قشر جوان، تا بدون هیچ محدودیتی در این جشنواره عبادی شرکت نمایند.

ما پیش از آغاز اعتکاف با مشکلات عدیده ای مواجه بودیم، عمده ی آن ها که باعث دلسری ما می شد، عدم حمایت و دغدغه مندی مسئولین امر بود.
این بزرگترین ضربه برای ما بود که شاهد این باشیم جوانانی دغدغه مند و پرتلاش پای در عرصه می گذارند، برای این که این برنامه به بهترین نحو و با بالاترین درصد تأثیرگذاری برگزار شود و عده ای از آقایان که انتظار بسیار از آن ها می رود و بسیار مدعی اند، به کم ترین ها قانع باشند، صرفا برای این که این برنامه اجرا شود، حال با هر کیفیت و کمیتی.

برای ما بسیار تأسف بار بود که به جای چشم یاری داشتن از چنین آقایانی به دنبال ایجاد دغدغه در آن ها باشیم و تبیین نماییم تأثیراتی را که این برنامه می تواند بر روی دانشجویان بگذارد.

دوستان گفتند که مصلی را به ما نداند و کم لطفی کردند و...
من عرض می کنم، مادامی که ما منسجم نباشیم و نتوانیم بر روی کسانی که موظف به همکاری با ما هستند حساب باز نماییم، چه بسیار از این اتفاقات خواهد افتاد و خواهد گذشت.
مادامی که نگاه این آقایان به چنین برنامه هایی رفع مسئولیتی باشد، همین خواهد بود!

در بسیج دانشجویی هرساله با برنامه هایی مانند طرح ولایت، طلیعه حکمت و... مواجه هستیم که بسیار بسیار برای آن ها هزینه و تبلیغ می شود، حال اینکه چنین برنامه هایی تنها مختص به کادر و اعضای فعال بسیج دانشجویی است، آن هم کاملا گزینشی! و در چنین برنامه هایی تنها هر گلی که است بر سر خود می زنیم!

اما در مقابل برنامه هایی همچون راهیان نور و اعتکاف دانشجویی، که در آن هرساله شاهد حضور دانشجویان با تمام سلیقه ها هستیم، برای برگزاریشان هرگز چنین هزینه هایی نمی شود و چنین تدابیری اندیشیده نمی شود.
هر ساله برای برگزاری چنین برنامه هایی با مسئولین امر، چه در دانشگاه و چه در بسیج دانشجویی درگیری های مفصلی داریم، که بیان آن در جامعه و حکومت اسلامی ذکر مصیبت است!

کار ما شده برنامه گرفتن برای خود و دور هم جمع گشتن و گل گفتن گل شنوفتن!
نه تأثیرگذاری بر روی اکثریت دانشجویان، که شاید بشود گفت درصد بالایی از آن ها سلایقی مخالف سلیقه ما دارند.
اما در چنین برنامه هایی (راهیان نور و اعتکاف) می توان با توجه به زمینه هایی که در ذات وجودی آن ها نهفته شده است، تأثیرگذاری مثبت و بالایی بر روی آن ها گذاشت.
و دریغ از کمی تدبیر...، هر ساله چنین فرصت هایی را از دست می دهیم.

گله ام را از امام جمعه رشت و مسئولین دفتر ایشان بگویم و بس.
به همین اکتفا می کنم که بگویم، شاهد این هستیم که صفوف نماز جمعه شهرمان روز به روز خلوت تر از حضور جوانانمان می شود و این بس گران است، اگر تأمل نماییم.
به همین اکتفا می کنم که بگویم، این بس گران است که چشم یاریمان به نماینده ولی فقیه شهرمان نباشد، یا نگذارند که باشد!

در ابتدای مطلبم عرض نمودم، اعتکافی که غیر دانشجویی برگزار شد.
بله، همین گونه بود. ما تنها معتکف شدیم، این اعتکاف حداقل برای برادران، دانشجویی نبود.
و دانشجویی برای آن برنامه ریزی نشد، البته در سمت خواهران هم با توجه به تغییر یکباره مکان، طبیعتا برنامه ریزی های صورت گرفته آن طور که پیش بینی شده بود، صورت نپذیرفت.
باز جای شکرش باقیست که مکانی را داشتیم که در آن معتکف شویم.
باز جای شکرش باقیست که روی جوانان هیئتی شهرمان می شود بیشتر از مسئولینمان حساب باز کرد.
باز جای شکرش باقیست که هنوز افرادی هستند، که پس نزنند معتکفان درگاه خداوند را و پذیرای آن ها باشند و خادمی آن ها را کنند.
تشکر می کنم از برادرانی که در مسجد قدس (هیئت ثارا... رشت) پذیرای دانشجویان ما بودند، و درهای خانه ی خدا را همچو برخی از آقایان در مصلی رشت بر روی جوانان نبستند، به بهانه هایی واهی که هرگز برای ما توجیه شدنی نخواهد بود و هرگز نزد ما جوانان بخشیده نخواهد شد.
و تشکر می کنم از بزرگواران بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و هیئت امنای مسجد امام حسین علیه السلام که نگذاشتند خواهران مؤمنه ی ما بی سرپناه معتکف شوند.

والسلام علیکم و علی عبادا... الصالحین.

مرتضی مهرورز یوسف - 21 خرداد 1391


بسیج دانشجویی باید با پرهیز از محافظه کاری همچنان پرانرژی و پر تپش باقی بماند. امام خامنه ای حفظه ا... تعالی



پی نوشت :

لازم دانستم نکاتی را مطرح نمایم.

1- دوستان فرمودند، مطلبت قدری تند است!
اما بنده عرض می کنم با عنایت به اینکه حضرت آقا بارها فرموده اند : دانشجو نباید محافظه کار باشد و باید روحیه مطالبه گری خود را حفظ کند، هرگز مطلب خود را تند نمی بینم، کما اینکه خیلی از دوستان این درد دل و نقد را منصفانه، وارد دانستند، و برخی عجولانه و شتاب زده، نقد از خود را تند تلقی می کنند که این تلقی باطل است، چرا که مؤمن در ابتدا عیب خود را می بیند و بعد عیب دیگران را.
اما متأسفانه این روحیه نقدپذیری چیزی است که خیلی از ما ز آن بی نصیبیم!

2- عده ای فرمودند که شما اهمیت طرح ولایت را زیر سؤال برده اید!!
باید خدمت این دوستان عرض کنم که اگر قدری از شتاب زدگی خود در مطالعه می کاستید و با تأمل بیشتری مطلب را مطالعه می فرمودید، متوجه می شدید که بنده این گونه عرض کردم، ( هر گلی  که است بر سر خود می زنیم ) این یعنی طرح ولایت و امثال آن را که باعث تقویت نیروی کادر می شود، به گلی تشبیه کردم که به سر خودمان می زنیم.
و لزوم و اهمیت چنین طرح هایی بدیهی است و باید همیشه بهتر از گذشته برگزار گردد و برای آن هزینه و وقت گذاشته شود.
اما این چنین برنامه هایی نباید ما را از رسالت خود، که همان تأثیرگذاری بر روی قشر جوان دانشجو است وا بدارد، یا برنامه های دیگرمان را در حاشیه خود ببرد، بلکه باید در کنار تقویت نیروهای کادر، با همان کیفیت بر تأثیرگذاری روی قشر جوان و مستعد دانشجو تأکید نماییم.

3- در متن بالا طرح ولایت را گزینشی خواندم!
این مسئله نیز کاملا بدیهی است، چرا که هدف طرح ولایت نخبه پروری است. و بنده نقدی بر گزینشی بودن آن در سطوح کشوری ندارم، زیرا لازمه نخبه پروری شناسایی افراد مستعد و گلچین نمودن نیروهای هم طراز با انقلاب اسلامی خواهد بود.