حکومت های اسلامی - مرتضی مهرورز

عرض سلام و ادب خدمت شما دوستان مکرم، مبعث رسول مهربانی، پیامبر اعظم صل الله علیه و اله بر شما فرخنده باد.

در این مجال، تصمیم گرفتم مطلبی را که در مرداد 90 تدوین نمودم، در وب نوشت خود بازنشر کنم.
در این مطلب سعی کردم به صورت عقلایی و تاریخی مسئله تشکیل حکومت عدل جهانی را بررسی نمایم، که خدمت شما بزرگواران ارائه می دهم.



بسم ا... النور

آیا تا به حال چنین سوالاتی در ذهن شما مطرح بوده که مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف چگونه و با چه قدرتی خواهد توانست، حکومتی عادلانه در سطح جهان برپا کند؟ مگر امامان معصوم ما، در یک مرتبه و مقام الهی نیستند؟ پس چرا مهدی موعود علیه السلام خواهد توانست، اما سایر امامان نتوانستند به این توفیق برسند!؟ چرا حتی امام علی علیه السلام که عدالتش شهره عام و خاص است، حکومتش عدل جهانی نبود و تنها در حکومت او عدالتی نسبی برقرار بود؟

و…!؟

پاسخ سوالات شما در این مطلب گنجانده شده است، که در حد توانم آن را تدوین نمودم.

امامان معصوم شیعه از نخستین پیشوا، حضرت علی علیه  السلام تا آخرین پیشوا، حضرت مهدی عج الله در یک مقام و مرتبه الهی هستند، یعنی در عدل، علم و… تماما واحد و مطلق اند. حال این سوال مطرح است که چرا مهدی موعود علیه السلام خواهد توانست و سایر امامان نتوانستند!؟

باید این گونه پاسخ داد : تنها حضور یک انسان کامل و پیشوای عادل جهت برپایی حکومتی جهانی بر پایه عدالت، کافی نمی باشد، بلکه برپایی چنین حکومتی مستلزم آن است که در تشکیل آن عوامل مختلفی دست به دست هم دهند.
یکی از مهم ترین عناصر، که مورد توجه بنده در این مطلب خواهد بود، داشتن حکّامی عادل و عالم است، در واقع این مهم، نکته ی تمایز حکومت عدل جهانی موعود عجل الله از سایر حکومت های الهی است.

باید به این نکته نیز اشاره نمایم که; حکومت یک منشور است، در قلّه منشور حاکم قرار می گیرد و بر روی دیواره ی منشور نیرو و اعضای حکومتش را می چیند.

پیامبر اکرم (ص) و امام علی علیه السلام عصمت داشتند و خطا و ضعف برای آنان متصور نبود، آن ها عین قدرت و عدالت و علم بودند. اما آیا حکومت تنها به وسیله یک شخص اداره می شود؟ خیر، همان طور که عرض کردم; « حکومت یک منشور است »، پس حکومت علی علیه السلام و پیامبر اکرم (ص) یک نفره نبود، بدین معنی که آنان به تنهایی فرمانروا و فرماندار و… نبودند. حکومتِ یک نفره معنایی نخواهد داشت! حضرت به وسیله اعضا، حکومت می کردند، اما آیا مجموعه ی آن ها تماما مانند خودشان بودند؟ نه، آن ها ضعف هایی داشتند و نقایصشان نقص حکومت به شمار می آمد.

حاکمیت پیامبر (ص) و علی علیه السلام  عدل مطلق بود و نقص و ضعفی در آن وجود نداشت، اما حکومت چطور؟

دلیل اصلی ضعف حکومت پیامبر (ص) و حضرت علی علیه السلام این بود که آن ها وقت کافی برای تربیت نیرو نداشتند. مهدی موعود عج الله خواهد توانست حکومت عدل جهانی تشکیل دهد، زیرا او حکّام و مجموعه ای عالم و عادل در رکاب خواهد داشت، پیامبر اسلام (ص) و سایر امامان ما نتوانستند چنین حکومتی تشکیل دهند، زیرا زمان کافی برای تربیت حکَامی عادل و عالم نداشتند.

نکته دیگر مقبولیت است، لازمه برپایی حکومتی الهی تنها مشروعیت نمی باشد و مقبولیت هم موضوع مهمی خواهد بود. به عنوان مثال حضرت علی علیه السلام بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) شایسته ترین فرد جهت حکومت بر مسلمین بودند، و از جانب خداوند مشروعیت مطلق داشتند، اما به این دلیل که در آن زمان مقبولیت ایشان در بین عوام و خواص نسبی بود، خلافت از ایشان غصب گردید. و همین امر نیز یکی از دلایل عدم تشکیل حکومت توسط سایر امامان معصوم ما بود، زیرا در آن روزگار قدرت دست ظالمان و ستمگران بود و اکثریت عوام و خواص نیز لیاقت دفاع از حق را نداشتند.

اما، مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف در زمان ظهور مبارکشان، هم مشروعیت خواهند داشت و هم از مقبولیت برخوردار خواهند بود، و نکته مهم تر این است که ایشان حکَامی عادل و عالم خواهند داشت.

شاید برای شما این سوال به وجود آمده باشد که چگونه این حکّام عادل در حکومت ایشان خواهند بود یا بهتر بگویم; در چه برهه ای این حکّام عادل و عالم تربیت خواهند شد.
قطعا این حاکمان و عالمان پیش از ظهور حضرت تربیت خواهند شد و پس از ظهور، در رکاب آن حضرت حضور خواهند داشت، این طور به نظر نمی رسد که حضرت بعد از ظهور مبارکشان به امر تربیت نیرو بپردازند!!

حال این سوال مطرح است که چطور این افراد تربیت خواهند شد و در این مهم چه عواملی نقش آفرینی می کنند؟

پاسخ این سوال در زمان کنونی بسیار واضح و روشن است، قطعا حرکت هایی پیش از ظهور رخ خواهد داد و زمینه سازی هایی قبل ظهور صورت خواهد پذیرفت، و در این زمینه سازی ها حکّامی عادل و نیروهایی عالم تربیت خواهند شد.

و سوال بنده این است که آیا با بس نشستن در خانه و تبعیت از مرام و شیوه عملکردی انجمن حجتیه ای ها می توان برای ظهور زمینه سازی کرد؟ یا حاکم عادل تربیت کرد؟
خیر، پر واضح هست که چنین اتفاقی هرگز رخ نخواهد داد، اما چه چیز می تواند به این امر کمک کند؟

در اینجاست که درود می فرستیم بر امام راحل، خمینی کبیر رحمة الله علیه – بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و بیداری اسلامی در کل جهان!

این بدیهیست که برپایی حکومت یا حکومت هایی اسلامی بر پایه ولایت مطلقه فقیه نقش بسزایی در زمینه سازی و تربیت نیرو پیش از ظهور خواهد داشت، و چنین حکومتی بستر مناسبی برای آموزش و آزمایش فراهم خواهد ساخت.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با هدف زمینه سازی برای ظهور امام عصر عجل الله و برپایی عدالتی نسبی تشکیل شد و هرگز ادعای برپایی حکومتی تماما عادلانه و به اصطلاح عوام، عدل علی علیه السلام  را نداشته و ندارد! در واقع چنین تشکیلاتی در مسیر پیوستن به حکومت عدل جهانی در حال حرکت بوده و وظیفه آن برپایی عدالتی نسبی و در حد توان است، تا رسیدن به حکومت عدل جهانی مهدی موعود عجل الله ان شاءالله…

حال ما در چنین زمانی حضور داریم، و با رهبری ولی فقیه خویش حضرت امام سید علی حسینی خامنه ای (مدظله العالی) می توانیم نقش بسزایی در زمینه سازی برای ظهور آقا و مولایمان حضرت حجت بن الحسن عج الله تعالی فرج الشریف ایفا نماییم.

اما، مجالمان کم است عزیزان! بیایید کاری کنیم…!

اگر با آمدن آفتاب از خواب بیدار شویم، نمازمان قضاست!